Användarvillkor


1. Allmänt om användandet av Appen

1.1 Kunden (enligt definition nedan) uppmanas att noga läsa igenom dessa användarvillkor (“Avtalet”) innan Kunden använder Rallarsving Kommunikation AB:s (”Bolaget”, org. nr. 559090-2275) mobilapplikation Clipsk (”Appen”) och de övriga tjänster Bolaget erbjuder i samband med Appen (“Tjänsten”). Detta Avtal utgör alla regler och ersätter alla tidigare avtal mellan Kunden och Bolaget avseende Appen och Tjänsten.

1.2 Avtalet är tillämpligt vid köp och användande av Appen och Tjänsten.

1.3 För att få nyttja Appen och Tjänsten krävs att Kunden behörigen accepterat detta Avtal. För användandet krävs likväl att Kunden behörigen ingått avtal med Bolaget avseende de typer av licenser och tillägg som vid var tid finns att erbjuda av Bolaget. Kunden måste dessutom ha en smartphone/surfplatta med internetuppkoppling och kompatibel iOS-uppdatering.

1.4 Genom godkännande av Avtalet garanterar den accepterande parten (”Kunden”) att Kunden ansvarar för att Kundens och de användares, vilka Kunden anvisar såsom exempelvis anställda hos Kunden, användning sker i enlighet med Avtalets bestämmelser. Kunden är likväl ansvarig för all Kundens egen samt de användares, vilka Kunden anvisar, aktivitet i samband med Appen och Tjänsten och Kunden ska följa alla lokala, statliga, nationella och internationella lagar och förordningar samt alla applicerbara regleringsbestämmelser.

1.5 För definitionen i detta Avtal avses med Kunden även de användare, vilka Kunden anvisar såsom exempelvis anställda hos Kunden, som använder Appen och Tjänsten.

1.6 Genom att acceptera detta Avtal medger Kunden att Kunden förstått Avtalet, accepterat Kunden och åtar Kunden att till fullo följa Avtalet. Kunden åtar sig vidare att hålla sig uppdaterad om förändringar i Avtalet.

1.7 Hur Bolaget behandlar dina personuppgifter framgår av Bolagets personuppgiftspolicy

1.8 Inga råd och ingen information som Kunden fått från Bolaget, muntligen eller skriftligen utöver vad som framgår av Avtalet, ska anses skapa något garantiåtagande för Bolaget i detta avseende.

2. Tjänsten och appen

2.1 Appen heter Clipsk och syftar till att framställa video i användarens mobila enhet. Clipsk ger Kunden en möjlighet att ladda upp sitt grafiska material som sedan kan användas i videoproduktion. Videoredigering sker på spår för video, stillbild och ljud.  Grafik kan läggas i flera lager varav ett är dedikerat för undertext. Tjänstens innehåll framgår av det specifika avtalet mellan Kunden och Bolaget avseende Tjänsten.

 

2.2 Appen upplåts såsom licens där användaren under licenstiden ges nyttjanderätt till Appen och dess innehåll.

 

2.3 Användaren har möjlighet att styra appens grafiska utbud via Clipsk Studio och kan göra obegränsat med ändringar och anpassningar under avtalsperioden. Önskar Kunden att Bolaget genomför detta arbete debiteras Kunden tvåtusen (2 000) SEK exkl. moms per tillfälle.

 

2.4 För att Kunden ska kunna köpa tjänsten att Bolaget gör arbetet med att lägga upp den grafiska profilen måste Kunden tillhandahålla samtliga grafiska element i format enligt den specifikation som Bolaget översänder. 

 

2.5 Bolaget tillhandahåller sedvanlig support för Appen som kan utnyttjas om tekniskt problem eller frågor av liknande karaktär uppstår. Supportfunktionen är normalt tillgänglig helgfria vardagar mellan 8:00 - 17:00.

 

2.6 Bolaget garanterar att Bolaget äger nödvändiga rättigheter till Appen och att Appen inte gör intrång i någon rättighet tillhörande tredje man. Bolaget ansvarar dock aldrig för Kunds eller annan användarens användning av Appen eller Tjänsten.

3. Bolagets ansvar och rättigheter avseende appen

3.1 Appen och alla immateriella rättigheter hänförliga till Appen och Tjänsten tillhör Bolaget och/eller Bolaget licensgivare. Alla rättigheter som inte uttryckligen beviljats Kunden enligt Avtalet är förbehållna Bolaget.

 

3.2 Appen är normalt tillgänglig dygnet runt alla dagar i veckan, vilket Bolaget strävar efter. Bolaget kan dock inte garantera att användningen av Appen och Tjänsten kommer att vara oavbruten eller felfri vid alla tider. Vid planerade avbrott kommer Bolaget i möjligaste mån informera användaren om det. Tjänsten är tillgänglig av vad som framgår av det specifika avtalet mellan Kunden och Bolaget avseende Tjänsten.

 

3.3 Bolaget förbehåller sig rätten att upphöra att tillhandahålla del eller hela Tjänsten eller Appen om det sker en regulatorisk förändring eller genom myndighetsbeslut som begränsar Bolagets möjligheter att tillhandahålla Tjänsten eller Appen.

 

3.4 Appen tillhandahålls ”som den är” utan någon uttrycklig eller underförstådd garanti utöver vad som anges av detta Avtal eller vad som framgår de specifikationer som lämnats vid ingåendet av Avtalet.

 

3.5 Bolaget har rätt att säga upp Avtalet och/eller stänga av Kunden från användandet av Appen eller Tjänsten vid misstanke om missbruk eller om Kunden underlåtit att fullgöra sina skyldigheter enligt detta Avtal. Kunden förbinder Kunden således att alltid följa Avtalet, gällande lagar, regler och beslut vid användandet av Appen och Tjänsten.

 

3.6 Bolaget har vidare rätt, men inte skyldighet, att stänga av Kunden från användandet av Appen eller Tjänsten eller säga upp Avtalet om Kunden använder Appen eller Tjänsten och/eller tillför Appen eller Tjänsten innehåll som Bolaget anser vara olagligt, kränkande, hotfullt, ärekränkande, nedsättande, obscent eller på annat sätt stötande, om det bryter mot någon parts immateriella rättigheter eller som kan skada Appen, Tjänsten eller Bolagets rykte och/eller förtroende.

 

3.7 Av Kunden publicerat material i Appen får inte:

-        Kränka, hota eller förtala andra personer eller utgöra intrång i andra människors privatliv.

-        Uppmana till eller utgöra brottslig handling.

-        Utgöra olaga våldsskildring, pornografi eller hets mot folkgrupp.

-        Innebära spridning av datavirus, skadliga koder eller s k spam.

-        Innehålla förfrågningar om eller distribution av piratkopior, försäljning av stöldgods, erbjudanden eller gåvor för sexuella tjänster, pyramidspel eller liknande.

-        Utgöra otillbörlig marknadsföring eller annars stå i strid mot Marknadsföringslagens bestämmelser.

-        Strida mot tystnadsplikten.

-        Strida mot upphovsrättsliga regler.

 

 

3.8 Bolaget har rätt att inhämta information och statistik över hur funktionerna i Appen/Tjänsten används. Bolaget har även rätt att inhämta så kallad crash-analys från appen som visar buggar och problem som ska åtgärdas. All statistik tillhör och ägs enkom av Bolaget.

 

3.9 Bolaget har rätt att använda Kundens juridiska namn i marknadsföringssyften på Bolagets webbplats. Det ger dock inte Bolaget rätt att använda Kundens varumärke eller andra immateriella rättigheter som ägs av Kunden utan föregående samtycke.

 

3.10 I de tjänster Bolaget erbjuder genom Appen kan integrationer ingå med andra applikationer och tjänster som är tillverkade av en tredje part. Dessa applikationer och tjänster kan ha egna användarvillkor, tekniska begränsningar, villkor för personuppgifter, etc. som reglerar Kundens användning av dessa applikationer.

 

3.11 Bolaget garanterar inte den nuvarande eller den framtida kompatibiliteten med de applikationer som avses i 3.11. Om Kunden har problem eller är missnöjd med en integration eller en tredjepartsapplikation, är Kundens rättigheter begränsade till att avinstallera Appen (om inte begränsningen i integrationen utgör ett Avtalsbrott från Bolagets sida) och därefter inte förnya avtalet med Bolaget.

 

3.12 Bolaget använder sig av för branschen sedvanliga certifikat för att leverera en säker anslutning vid användning av Appen. Bolaget förbehåller sig rätten att byta befintliga certifikat när Bolaget finner det lämpligt. Bolaget ska säkerställa att hantering av personuppgifter sker över en krypterad http-anslutning och att informationen säkerhetskopieras på ett säkert sätt.

4. Användarens ansvar och rättigheter

4.1 När Kunden accepterar detta Avtal och övriga instruktioner som Bolaget från tid till annan anvisar får Kunden en rätt att nyttja den programvara som Appen består av. Mjukvara som ingår i Appen licensieras med andra ord, och säljs inte, till Kunden.

 

4.2 Genom Tjänsten ges Kunden en icke-exklusiv, icke-överlåtbar, i tiden begränsad rätt att använda mjukvaran.

 

4.3 Avtalet medför därför inte att någon immateriell rättighet eller del av sådan rättighet, utöver den i Avtalet specificerade nyttjanderätten eller annat som framgår av Avtalet, övergår till Kunden. Alla rättigheter som inte uttryckligen ges till Kunden behålls av Bolaget och det material som ingår i Appen kan vara immaterialrättsligt skyddat och därmed tillhöra Bolaget eller tredje part. Detta Avtal ger ingen rätt att använda sådant material.

 

4.4  Kundens rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal är personliga och får inte överlåtas till tredje man. Bolaget äger endast rätt att med Kundens skriftliga samtycke överlåta samtliga eller delar av sina rättigheter och skyldigheter enligt detta Avtal till tredje part. Skriftligt samtycke ska inhämtas i god tid innan överlåtelsen. Bolaget äger vidare rätt att anlita underleverantörer, rådgivare och andra sakkunniga för att fullgöra sina skyldigheter enligt detta Avtal och för att i övrigt tillhandahålla Tjänsten.

 

4.5 Bolaget förbehåller sig rätten att lämna ut Kundens/Användarens grafiska profil till tredje part för att fullgöra Tjänsten. Bolaget ansvarar i sådana fall för att tredje part inte använder den grafiska profilen för annat ändamål än vad som följer av Avtalet och ska ersätta Kunden för all skada orsakad av tredje part vid otillåten användning.

 

4.6 Detta innebär också att Kunden inte har rätt att analysera, undersöka, ändra, kopiera, sprida, sälja eller på något annat immaterialrättsligt relevant sätt förfoga över Tjänsten, annat än vad som följer av detta Avtal eller tvingande tillämplig lagstiftning, eller om Kunden inhämtat Bolagets föregående skriftliga samtycke till sådant förfogande.

 

4.7 Kunden är införstådd med och accepterar att Bolaget från tid till annan kan ge ut uppdaterade versioner av Appen, och att Bolaget kan genomföra automatiska elektroniska uppdateringar av den version av Appen som Kunden använder. Kunden samtycker till alla sådana automatiska uppdateringar i Kundens mobila enhet och att detta Avtal gäller även för sådana uppdateringar.

 

4.8 Kunden förstår att användandet av Appen och Tjänsten är personligt, att Kundens kontouppgifter ska hållas hemliga och inte delas med andra. Misstänker Kunden att någon använder Kundens konto ska Kunden kontakta kundtjänst, info@clipsk.app, 0704-888644  

 

4.9 Kunden ansvarar till fullo för att informationen som lagras i Appen på Kundens användare är uppdaterat och korrekt. Kunden måste vid var tid i Appen tillhandahålla Bolaget med en giltig, till Kunden, mailadress.

 

4.10 Kunden ansvarar till fullo för användandet, i alla dess avseenden, av alla grafiska alster som Kunden genom Appen och Tjänsten framställer eller laddar upp. Kunden äger allt innehåll med full äganderätt som Kunden laddar upp i Appen och som skapas av Kunden i Appen.

 

4.11 Kunden har vidare full äganderätt till sin grafiska profil.

 

4.12 Kunden godkänner att Bolaget vid behov hämtar och använder statistik från bland annat tredje part i syfte att förbättra Appen.

5. Betalning

5.1 Debitering sker på anmodan av Bolaget vid det månadsskifte som infaller tidigast sex (6) månader efter det att avtal mellan Bolaget och Kunden avseende Appen och Tjänsten ingåtts.

 

5.2 Betalning sker mot erhållen faktura. Fakturan ska betalas så beloppet finns tillgängligt på Bolagets bankkonto senast trettio (30) dagar från fakturadatum. Felaktighet i en faktura måste reklameras av Kunden senast på förfallodagen.

 

5.3 Priset för Appen och Tjänsten framgår av det specifika avtalet avseende Appen och Tjänsten mellan Bolaget och Kunden.

 

5.4 Vid försenad betalning äger Bolaget rätt att ta ut dröjsmålsränta enligt räntelagen. Överstiger dröjsmålet trettio (30) dagar har Bolaget rätt att tillfälligt pausa Kundens tillgång till Appen och Tjänsten.

6. Sekretess

6.1 Parterna i Avtalet förbinder sig att inte avslöja innehållet i Avtalet för obehöriga vare sig under eller efter Avtalets giltighetstid. Parterna ska också vidta alla rimliga försiktighetsåtgärder för att säkerställa att informationen inte avslöjas.

 

6.2 Obehörig betyder sådana personer som Bolaget och Kunden inte behöver berätta för, i andra fall än de som måste meddelas för att Bolaget och Kunden ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt Avtalet, enligt annat avtal eller förhållande mellan Parterna, tvister eller annan lag.

 

6.3 Bolaget och Kunden ska vidare hålla all konfidentiell information konfidentiell, inklusive affärshemligheter ("Konfidentiell information"), som Bolaget och Kunden erhåller från eller via den andre parten och företag anslutna till denne eller deras kunder i samband med ingåendet och genomförandet av detta Avtal.

 

6.4 Bolaget och Kunden ska upprätthålla strikt sekretess gentemot tredje part och använda den berörda Konfidentiella Informationen uteslutande i syfte att fullgöra Avtalet. Bolaget och Kunden får inte heller använda Konfidentiell Information för egen vinning eller i annat affärsmässigt syfte.

 

6.5 Konfidentiell Information är information som (i) är markerad som konfidentiell eller (ii) Den andre parten har ett välkänt intresse av sekretess i, oavsett om det har kommunicerats skriftligt, elektroniskt, uttryckt, muntligt eller i annan form. Detta inkluderar särskilt affärshemligheter enligt lagen om företagshemligheter eller annan mycket konfidentiell, känslig och/eller information som rör verksamhetsområden, kunskap och information som rör produkter, kommersiell information, know-how, interna processer, kundernas identitet och krav, samt information som Kunden eller Bolaget har erhållit från tredje part under tystnadsplikt, vidare strategiska och ekonomiska planer, prislistor, ekonomiska data, priskalkyler, försäljnings- och marknadsplaner.

 

6.6 Skyldigheten att upprätthålla sekretess ska inte längre gälla för Konfidentiell Information om (i) informationen i fråga är allmänt känd vid ingåendet av Avtalet, (ii) i framtiden kommer att bli i allmänt känd, i avsaknad av brott mot ovannämnda sekretess skyldighet från Bolaget och Kundens sida, eller (iii) den Konfidentiella Informationen har gjorts tillgänglig för Bolaget och Kunden av tredje part utan brott mot sekretess skyldigheten.

 

6.7 Skyldigheterna som anges i detta avsnitt, ska fortsätta att gälla i obegränsad tid även efter det att avtalsförhållandet upphört.

7. Avtalstid och villkorsändring

7.1 Detta Avtal och det specifika avtalet om Appen och Tjänsten mellan Kunden och Bolaget gäller från och med Avtalet behörigen ingåtts och tolv (12) månader därefter. Avtalet och det specifika avtalet om Appen och Tjänsten ska sägas upp för att upphöra senast tjugofyra (24) timmar innan avtalstidens utgång, annars förlängs det med ytterligare tolv (12) månader åt gången.

 

7.2 Uppsägning ska ske skriftligen till info@clipsk.app. En uppsägning avser både Avtalet och det specifika avtalet om Appen och Tjänsten

 

7.3 Bolaget äger rätt att ändra villkoren i Avtalet. Sådan ändring träder i kraft trettio (30) dagar efter det att de ändrade villkoren tillgängliggjorts på Bolagets hemsida www.clipsk.se. Vid väsentliga ändringar ska Kunden meddelas till Kundens angivna e-postadress senast trettio (30) dagar innan de nya villkoren träder i kraft. Vill Kunden inte acceptera sådana förändringar har Kunden rätt att säga upp Avtalet till upphörande den dag de nya ändringarna ska träda i kraft. Om uppsägning inte sker innan denna tid anses Kunden ha godkänt de efterträdande villkoren.

 

7.4 Villkoren gäller även för samtliga kommande uppdateringar av Appen och Tjänster som Bolaget tillhandahåller och som ersätter och/eller utgör tillägg till Appen, så länge annat inte föreskrivs.

 

7.5 Om Kunden bryter mot Avtalet eller det specifika avtalet om Appen och Tjänsten eller i övrigt äventyrar Avtalet eller det specifika avtalet om Appen och Tjänsten ska Bolaget skriftligen meddela Kunden så snart Bolaget har upptäckt felet. Kunden har dock först rätt att rätta till, om den inte har rättats inom trettio (30) dagar, har Bolaget rätt att säga upp avtalet med fjorton (14) dagars uppsägningstid. Uppsägning enligt denna punkt utesluter inte att andra påföljder, såsom skadestånd, görs gällande. Vid uppsägning enligt denna punkt äger Kunden inte rätt att erhålla kompensation för tid som denne inte får använda Appen eller Tjänsten.

 

7.6 Om överträdelsen av Avtalet eller det specifika avtalet om Appen och Tjänsten är av väsentlig betydelse för Bolaget, till exempel vid intrång i dess egendom eller vid misstanke om insolvens, har Bolaget rätt att säga upp Avtalet och det specifika avtalet om Appen och Tjänsten  med omedelbar verkan. Uppsägning enligt denna punkt utesluter inte att andra påföljder, såsom skadestånd, görs gällande. Vid uppsägning enligt denna punkt äger Kunden inte rätt att erhålla kompensation för tid som denne inte får använda Appen eller Tjänsten.

 

7.7 Om Bolaget går i konkurs, hamnar på obestånd eller i annat fall väljer att lägga ner sin verksamhet, upphör detta Avtal och det specifika avtalet om Appen och Tjänsten att gälla med omedelbar verkan. Skadestånd till Kunden utgår inte med anledning av detta.

 

7.8 I händelse av Bolagets konkurs har Bolaget inga rättighetsanspråk i fråga om det material som Kunden lagt in i Appen och som Kunden har full äganderätt till enligt detta Avtal. Bolaget ska på Kundens begäran, utan onödigt dröjsmål, lämna ut allt av Kunden ägt material till Kunden i lämpligt format.


8. Force majeure

8.1 En part är inte ansvarig för förseningar eller förluster på grund av omständigheter som parten inte har kontroll över och som väsentligt hindrar fullgörandet av skyldigheten i fråga, eller som gör att uppfyllandet av skyldigheten inte är ekonomiskt motiverad. Som förtydligande ska exempelvis, men inte uteslutande, samhällsfarliga epidemier och krig utgöra sådana omständigheter.

 

8.2 En part som berörs av en sådan händelse ska meddela den andra Parten så snart som möjligt. Om möjligt ska parten ge den andra parten information om hur länge sådana omständigheter förväntas råda. Parten är också skyldig att försöka minimera skadorna från en sådan händelse.


9. Tvist

9.1 Svensk lag ska tillämpas vid tolkning och tillämpning av detta Avtal. Tvist med anledning av detta Avtal eller eventuella särskilda villkor hänförliga till Tjänsten ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt Regler för Förenklat Skiljeförfarande för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Sätet för skiljeförfarandet ska vara Göteborg. Det språk som ska användas är svenska.

 

9.2 Skiljeförfarandet och all information som framkommer eller utväxlas under förfarandet, liksom varje beslut eller skiljedom som meddelas under förfarandet, ska behandlas konfidentiellt och får inte röjas för tredje man utan motpartens uttryckliga medgivande. En Part ska emellertid inte vara förhindrad att röja sådan information för att tillvarata sin rätt i förhållande till den andra Parten eller en försäkringsgivare eller om Parten är skyldig att röja informationen enligt tvingande lag, förordning eller börsregler.


9.3 Bolaget är under inga omständigheter ansvarig för förlust eller skada av något slag som är direkt eller indirekt relaterade till:

(i) Kundens användning av, eller oförmåga att använda, Appen eller Tjänsten,

(ii) Kundens förlust av innehåll eller skador på grund av Kundens handlingar eller

(iii) Alla åtgärder som sker i strid med dessa Avtal.

9.3 I den utsträckning som tillåts under tvingande lagstiftning ansvarar Bolaget inte gentemot Kunden eller någon tredje part för någon direkt, indirekt eller någon annan skada av något slag inklusive, men ej begränsat till, utebliven vinst, inkomstförlust, minskad omsättning, avbrott i verksamheten eller goodwillförluster som uppkommer på grund av eller i samband med detta Avtal, Appen eller Tjänsten.

9.4 Kunden ska ersätta och hålla Bolaget (och dess anställda, styrelseledamöter, agenter, dotterbolag, joint ventures och anställda) fria från alla krav, inklusive juridiska kostnader, som gjorts av en tredje part på grund av eller som uppstår på grund av ditt brott mot detta Avtal, det specifika avtalet mellan Bolaget och Kunden om Appen och Tjänsten eller Kundens brott mot någon lag eller tredje parts rättigheter.

 

9.5 Bolaget är inte ansvariga gentemot Kunden för några tredjepartskrav som riktas mot Kunden. Under inga omständigheter ska vårt totala ansvar gentemot Kunden i samband med Tjänsten och Appen för skador, förluster och talan överskrida ett prisbasbelopp.

 

9.6 Skulle någon bestämmelse i detta avtal anses ogiltig, ska resterande del av Avtalet anses giltigt. Parterna förbinder sig likväl att så långt som möjligt söka jämkning i fråga om villkors ogiltighet.


10. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

10.1 Bolaget äger samtliga immateriella rättigheter till Tjänsten, inklusive, men inte begränsat till, design, konstverk, funktionalitet och dokumentation. Kunden/Användaren får inte kopiera, modifiera, eller rekonstruera någon del av Tjänsten.

10.2 Kunden/Användaren godkänner att Bolaget vid behov hämtar och använder statistik från bland annat tredje part i syfte att förbättra tjänsten.

10.3  Bolaget och Kunden/Användaren åtar sig att respektera tredje mans immateriella rättigheter och egendom. Om Kundens/Användarens arbete har kopierats eller kränkts på ett sätt som utgör intrång i dennes immateriella rättigheter, bör Kunden/Användaren informera bolaget inom skälig tid. Bolaget får fatta beslut om avstängning av Kontot som anmälts. Bolaget ansvarar inte för om Kunden/Användaren inte respekterar tredje mans immateriella rättigheter och egendom.

10.4  Bolaget garanterar att man äger nödvändiga rättigheter till Tjänsten och att Tjänsten inte gör intrång i någon rättighet tillhörande tredje man.

11. KONTAKTUPPGIFTER

2.1 Om Kunden/Användaren skulle ha några frågor angående Tjänsten eller nedanstående villkor kan Kunden/Användaren använda följande kontaktinformation för att ta kontakt med Bolaget.

2.2 Rallarsving AB Kaggeledsgatan 9
41674 Göteborg helena@rallarsving.com mats@rallarsving.com
+46 - 704 88 86 44 (Helena) +46 - 704 94 47 22 (Mats)